gambling games
BLOG
TESTAUS

Rahapelien testaus on monipuolinen ja kehittyvä kenttä

Testiautomaatiokonsulttina toimiva Tuukka Virtanen avaa blogissaan rahapelien testausprosessia: miten rahapelien pelimekaniikka käytännössä toimii ja miten varmistetaan mm. voitonjaon oikeellisuus.

Rahapeleissä liikkuu paljon rahaa. Suomessa rahapeliyhtiö Veikkauksen liikevaihto oli vuonna 2018 noin 3,2 miljardia euroa, jolla se teki noin miljardin euron tuloksen jaettavaksi avustuskohteille, kuten urheilu-, kulttuuri- ja nuorisojärjestöille [1]. Ahvenanmaalla toimiva Paf teki vuonna 2017 noin 116 miljoonan euron liikevaihdolla 29 miljoonaa euroa tulosta, jotka jaettiin ahvenanmaalaisten hyväksi [2]. Maailmanlaajuisesti arvioidaan, että kokonaisuudessaan online-rahapelien markkinat kasvavat 73,5 miljardiin dollariin vuoteen 2024 mennessä [3].

Mutta mitä näillä rahapelimarkkinoilla myydään? Mitä tuotteita tai palveluja myymällä tehdään tulosta? Miten varmistutaan siitä, että voitot ja voitonjako menevät oikein? Eli käytännössä, miten ja mitkä rahapelit tuovat nämä voitot ja miten se varmistetaan?

Mitä rahapeleissä oikeasti  myydään?

Lähdetään siitä kysymyksestä, mitä rahapeleissä oikeasti myydään. Rahapeleissä myydään jännitystä. Se on se, mitä asiakas ensisijaisesti ostaa. Asiakas ei osta vain mahdollisuutta loton päävoittoon, vaan mahdollisuuden unelmoida, mitä tekisi loton päävoitolla. Tietenkin joku aina voittaa, mutta suurin osa joutuu unelmoimaan. Lukuun ottamatta pokeria tai vedonlyöntiä, suurin ero rahapelien ja muiden pelien, kuten esimerkiksi jalkapallon tai shakin, välillä on se, että pelaaja ei voi omilla valinnoillaan vaikuttaa pelin lopputulokseen. Pelaaja siis voittaa tai häviää valinnoistaan riippumatta.

Miten tätä asiakkaalle myytävää jännitystä tuotetaan? Kasinoilla tarjolla olevien pelien kautta, tietenkin. Mutta mistä pelit tulevat? Tarkastelussa on hyvä erottaa kasino ja siellä tarjottavat kasinopelit. Useat kasinot lisensoivat kaikki tarjolla olevat pelinsä muutamalta kasinopelitoimittajalta, jotka hallitsevat markkinoita. Siinä on syy siihen, miksi monen pienen online-kasinon pelitarjonta näyttää täsmälleen samalta kuin kilpailijallakin. Suomessa Veikkaus kehittää omia kasinopelejä, mutta myös lisensoi niitä muilta toimittajilta.

Maailman suurimman kasinopelien kehittäjän Playtechin vuoden 2018 liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja sen tulos oli 130 miljoonaa euroa [4]. Ruotsalainen kasinopelikehittäjä NetEnt teki 170 miljoonan euron liikevaihdolla tulosta 55 miljoonaa euroa [5]. Maailman ehkä suosituin yksittäinen kasinopeli Gonzo's Quest on NetEntin kehittämä. Kasinopelien ja niihin liittyvien taustajärjestelmien kehittäminen voi olla itse kasinon ylläpitoa parempi bisnes. Pelejä voi lisensoida useille eri kasinoille ja kasinoiden vastuulle jää asiakkaiden houkuttelu ja asiakaspalvelu. Tämä vastuu onkin yksi syistä, miksi kasinot testaavat toimittajiensa tarjoamien pelien ja pelijärjestelmien toimivuutta. Yleistäen, kasino on vastuussa asiakkailleen, mikäli joku toimittajan peleistä ei toimikaan niin kuin pitäisi.

Miten rahapelien testaaminen käytännössä toimii?

Miten näitä pelejä sitten testataan? Otetaan tarkasteluun slot-pelit, joilla tarkoitetaan ns. perinteisiä kolikkopelejä, joissa symboleita putoilee eri linjoilta ja pelaaja voittaa, kun tämä saa viisi symbolia linjalle peräkkäin. Teknisesti katsottuna nämä pelit ovat suhteellisen yksinkertaisia, sekä pelimekaniikaltaan, että toteutukseltaan.

Yksinkertaisimmillaan slot-pelissä on kaksi nappia, toinen kierroksen pelaamiseen ja toinen panoksen nostoon. Kun pelaaja painaa pelausnappia, peli lähettää viestin backend-serverille, jossa arvotaan, voittiko pelaaja vai ei, ja tulos lähetetään takaisin käyttäjälle. Vasta tämän jälkeen pelaajan linjat alkavat pyöriä; toisin sanoen, niiden pyörimisanimaatio käynnistyy. Peli pyörittää animaatioita satunnaisen ajan ja pysäyttää linjan sen symbolin kohdalle, mitä vastaava luku oli backend-serverin lähettämässä arvontatuloksessa.

Nykyaikaiset slot-pelit voivat sisältää monenlaisia animaatioita, partikkeliefektejä, bonus- ja vapaapelejä, jotka lisäävät testauksen vaativuutta moninkertaisesti. Jotta testaus on järkevää, peleissä pitää olla mahdollisuus syöttää seuraavan kierroksen tuloksia etukäteen. Emme halua tuhlata testauksen aikaa siihen, että testaaja joutuu pelaamaan peliä miljoona kierrosta voittaakseen jackpotin, vain voidakseen testata sen toimivuutta

Yksi rahapelitestauksen haasteista on pelimatematiikan oikeellisuuden tarkistaminen. Pelimatematiikan oikeellisuus pitää ensin määrittää teoreettisella tasolla, jonka jälkeen peliä pitää pyörittää useita miljardeja kertoja, jotta voittojakaumasta voidaan tilastollisesti päätellä, että peli antaa voittoja teoreettisen mallin mukaisesti oikein. Mikäli pelimatematiikassa tai pelin toteutuksessa on virhe, se voi koitua kasinolle erittäin kalliiksi, mikäli esimerkiksi pelin palautusprosentti onkin haluttua korkeampi. Asiakkaat tosin olisivat varmasti tyytyväisempiä. 

Myös erilaiset ongelmatilanteet vaativat laadunvarmistusta; miten pelin käy, jos selainikkunan sulkee kesken pelikierroksen? Jatkuuko peli oikein, kun selaimen avaa uudelleen vai katosiko voitto bittiavaruuteen? Entä, jos pelaaja yrittää ostaa pelikierrosta, mutta tämän pelitilillä ei ole rahaa tai tällä on aktiivinen pelikielto? Mitä pelaajalle näytetään, jos yhteys pelin taustajärjestelmään katkeaa? Mahdollisia virhetilanteita on useita ja ne kaikki pitää ottaa vakavasti.

Mobiilitestauksen merkitys kasvaa yhä enenevissä määrin

Kun rahapelaaminen siirtyy etenevästi mobiiliin, erilaisten mobiililaitteiden testaus korostuu. Android-puolella on lukematon määrä eri valmistajien laite- ja käyttöjärjestelmäkombinaatioita, jotka aiheuttavat testaukselle päänvaivaa. Useat halpojen Android-laitteiden valmistajat eivät tarjoa päivityksiä vanhoihin laitteisiin ja pelit voivat odottamattomasti kaatua niitä pyörittäessä. IOS-puolella eri laitteiden lukumäärä on helpommin hallittavissa, mutta Applella on omia rajoituksiaan testauksen suhteen.

Laajan mobiililaitetestauslaboratorion ylläpito ja uusien puhelinmallien jatkuva hankkiminen on kuitenkin työlästä ja kallista. Yksi ratkaisu laitesekamelskaan on tutkia, mitkä ovat suosituimmat asiakkaiden käyttämät puhelinmallit ja keskittyä niiden testaamiseen. Toinen ratkaisu on käyttää pilvipalvelua, kuten TestObject tai BitBar, jossa käyttäjä voi etänä ohjata aitoja mobiililaitteita toimittajan ylläpitämässä konesalissa. Tällöin esimerkiksi yksittäisiä laitteita, joita ei haluta hankkia yhden testin takia, voidaan kustannustehokkaasti testata pilvessä aidolla laitteella.

Lisäksi oma kysymyksensä on se, pelataanko kasinopeliä kännykän selaimen kautta vai pelataanko sitä esimerkiksi kasinon oman mobiiliapplikaation kautta? Onko mobiiliapplikaatio täysin oma sovelluksensa vai avaako se käytännössä vain webview-selainnäkymän kasinopeliin?  Entä, mitä selaimia tuetaan? Chrome, Safari, FireFox, IE? Miten nämä selaimet eroavat toisistaan web-standardien noudattamisessa? Kysymyksiä on paljon.

Rahapelien testaaminen on silti kaiken siihen käytetyn ajan arvoista. Vakavan ohjelmistobugin ei tarvitse kuin kerran osua kohdalle, niin mahdollinen korvaussumma on jättimäinen. Aivan kuten jackpotissa.

Lue lisää aiheesta:

  1. Veikkaus, "Veikkaus numeroina", 2018. Saatavilla: https://www.veikkaus.fi/fi/yritys#!/yritystietoa/veikkaus-numeroina
  2. Paf, "Annual reports", 2017. Saatavilla: https://aboutpaf.com/corporate/annual-reports/
  3. Hexa research, "Global Online Gambling Market Size Worth USD 73.45 Billion By 2024: Hexa Research ", 2018. Saatavilla: https://www.prnewswire.com/news-releases/global-online-gambling-market-size-worth-usd-73-45-billion-by-2024-hexa-research-869794438.html
  4. Playtech, "Annual results", 2018. Saatavilla: http://www.investors.playtech.com/~/media/Files/P/Playtech-IR/results-reports-webcasts/2018/full-year-results-21-02-2019.pdf
  5. NetEnt, "Annual report", 2018. Saatavilla: https://www.netent.com/en/wp-content/uploads/sites/2/2019/04/netent-netent-publishes-annual-report-for-2018-190417.pdf

TestExpo 2019 - Imagine 22.8.2019

Varaa paikkasi ohjelmistotestauksen merkittävimpään tapahtumaan, TestExpoon, joka järjestetään torstaina 22.8.2019 hotelli Clarionissa. Tänä vuonna lavalle nousevat  digitaalisen laadunvarmistuksen ja tietoturvapuolen asiantuntijoita, jotka jakavat näkemyksiään alan trendeistä ja uusimmista teknologioista. Varaa paikkasi tästä.

CONTACT
  • Tuukka Virtanen
    Tuukka Virtanen
    Test automation consultant
    +358 40 044 9194
Continuous testing report